Každý není natolik zručný, aby si v případě potřeby vše opravil nebo postavil sám. Čas od času si tedy na méně či více odborné práce, musíme pozvat řemeslníky. Jistě není nic divného na tom, že očekáváme za své peníze dobře vykonanou práci. Pokud budeme patřit mezi šťastlivce a narazíme na slušnou firmu nebo šikovného řemeslníka, máme vyhráno a pozdější reklamace špatně odvedené práce se nám vyhnou. V opačném případě se můžeme dostat do velice svízelné situace.
Můžeme vůbec nekvalitní práci řemeslníků nebo špatně provedené služby nějak reklamovat?
Samozřejmě můžeme, ale počítejte s tím, že ve většině případů se to bez problémů neobejde. Největší problém vyvstane, pokud se rozhodnete reklamovat závady, které se projeví až později nebo skryté vady.
Abychom těmto nepříjemným tahanicím předešli, měli bychom se snažit problému vyhnout. První zásadou, kterou byste měli dodržovat, je uzavření smlouvy. Co je psané, to je dané. Ve smlouvě přesně vymezte rozsah práce, v jaké fázi vám bude dílo předáno, konečná cena, ale můžete upřesnit i druh materiálu, který má být při stavbě nebo opravě použit. V případě, že vám bude stačit ústní dohoda, raději si přizvěte svědka, který vám v případě potřeby vše dosvědčí.
Reklamovat nemusíte jen stavební a opravářské práce. Reklamace přichází v úvahu u kadeřnických služeb. Může se stát, že budete odcházet od kadeřníka se slzami v očích, zoufajíc si nad svým novým účesem. V tomto případě je reklamace sice také možná a máte nárok na novou úpravu účesu nebo vrácení peněz. Nic platné vám to asi nebude v případě, že jste například přišli o své dlouhé vlasy. Ty už vám bohužel nikdo nevrátí.
Stejně můžete reklamovat v restauraci jídlo, které vám nechutná. Máte pokrm přesolený nebo studený? Nestyďte se a ozvěte se. Ve většině případů vám bude jídlo vyměněno bez problému za nové.